Místní pověsti

povesti-uv24.jpg

01. 02. 2024

Místně zakotvené učení je projektová výuka vázaná na místo. Využívá všech aspektů místního prostředí v přírodních, kulturních a historických souvislostech jako jednotícího kontextu pro výuku a klade důraz na (budoucí) občanské zapojení.

Jednoduše řečeno – svoje okolí mám rád, pokud v něm aktivně žiju, dost věcí o něm vím
a snažím se, aby nám tam všem bylo dobře. A současně spoustu teoretických věcí můžeme lépe pochopit, když si uvedeme reálné příklady a zkušenosti z nám známé praxe či prostředí.

Se šesťáky jsme v lednu uskutečnili projekt s názvem Místní pověsti. Bylo to v souvislosti s probíráním pověsti jako literárního žánru. Žáci nejprve dostali asi deset dní na přípravu – zjistit, jestli o místě jejich bydliště (nebo blízkého okolí) existuje nějaká stará pověst, seznámit se s ní a promyslet si, jak by ji chtěli zpracovat. Ve škole jsme se potom ve dvouhodinovém bloku nejprve s pověstmi vzájemně seznámili, prodiskutovali jsme děj a ozřejmili si pověstné pravdivé jádro a potom děti dostaly prostor k práci, ve které je prakticky omezovala pouze velikost papíru A3 a děj pověsti. Byl to náš první větší projekt. A hned byl docela náročný na přípravu, protože najít pověst není vždy jen nějaké jednoduché googlování. Všichni se ho ale nakonec  zhostili podle svých nejlepších schopností a myslím, že na sebe můžeme být hrdí. Originálně zpracovaným příběhům o strašlivém loupežníku Melkusovi, o fantastickém chlebu z Olbramkostela, o tom, jak čerti stavěli běhařovický kostelíček či o zřícenině Šinkenberku jsme instalovali výstavu ve vestibulu školy. Projekty děti baví, a tak určitě brzy zase něco vymyslíme.

Fotky můžete vidět zde

Mgr. Drahomíra Brzobohatá

« zpět