Matematika venku program Pod jedlí za jedlí

23-mereni-vypocty.jpg

16. 06. 2023

Ve dnech 12. – 14. 6. se osmáci a deváťáci vydali s paní učitelkou Pospíšilovou do parku na výuku matematiky venku. Absolvovali program Pod jedlí za jedlí, který je upravený program Chaloupek o. p. s. Pod dubem za dubem. Žáci se zkusili podívat na les trochu jiným pohledem.

Nejdříve se stali malými stromky v pralese v Národním parku Šumava či ve smrkové monokultuře někde v kraji Vysočina Zkusili si, jaké je to růst ve stínu starého dubu či pěkně na osluněné pasece. Na vlastní kůži zakusili, jaké tyto dvě stanoviště přinášejí výhody i nevýhody pro růst mladých stromků. Diskutovali o tom, jak se o daný les stará jeho lesník. Kde a jak zasahuje a kde naopak zasahuje úplně minimálně.

V roli lesníků pak žáci pokračovali i v další aktivitě. Při ní dostali 4 lesnické pomůcky – Christenovo měřidlo, průměrku, nivelizační tyč a dřevařské tabulky. Měřili výšku, šířku a objem 5 označených stromů. Pomocí dřevařských tabulek pak vypočítali objemy a hmotnosti těchto stromů. Zjistili, kolik uhlíku obsahují jejich stromy a kolik kg CO2 zadrželi během svého růstu.

Pohled biologa, který zkoumá druhové složení lesa a zajímá se o podmínky růstu jednotlivých stromů, si vyzkoušeli doslova na své nohy při běhací hře na louce v parku. Žáci měli kartičky s podmínkami růstu (sucho, vlhko, mokro, zástin, světlo, nížina, vysočina a hory), hledali obrázky stromů s danými podmínkami růstu a ve trojicích či čtveřicích je pak přinášeli vyučující.

Podmínky růstu si pak zopakovali ještě při stromovém divadle. Žáci vystupovali na pomyslné lesní jeviště podle toho, zda jejich strom dobře rostl na konkrétním stanovišti (např. světlé suché stanoviště na horách – borovice kleč, jeřáb ptačí a bříza bělokorá)

Žáci se aktivně zapojili do zkoumání, dramatizací či diskuzí a dle jejich reakcí je výuka venku i bavila. To můžete posoudit i podle připojených fotografií.

      

Mgr. Ivana Pospíšilová

« zpět